Wednesday, February 16, 2011

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Telecom champion of women

Non so se si era capito dal post " Terrore al centro estetico ", comunque chi mi conosce lo sa molto bene: a me piace mangiare. Ma non scafandrarmi qualsiasi cosa. Non sono il tipo che si fa fuori un vaso di Nutella davanti alla TV, per intenderci. Cioè, se ci fosse, la Nutella sicuramente avrebbe vita breve, per cui non la compro direttamente. Ma non mi costa fatica, giuro, ci rinuncio volentieri. Quello a cui non rinuncio è la buona cucina. Che ne so, la pasta al forno con le polpettine, per esempio, il filetto in crosta di pane, gli spaghetti allo scoglio, i ravioli alla zucca con ricotta affumicata. Cose così. Ecco, più che la Nutella davanti alla TV, prediligo quei tre-quattro etti di pasta al forno. Senza fondo alcuno. Non sono mai stata particolarmente attratta dalle cosiddette "schifezze", quelle che la mamma ti dice not always eat at school for snack. I do not like the snacks (not in industrial quantities, at least) or the McDonald's sandwiches. Of course, to maintain balanced the amount of toxins in my body, sometimes I eat me a sandwich. But it will happen twice a year. Mc Donald's is the epitome of "junk" we always knew even before he saw the movie Super Size Me. That chemical aftertaste that is common to a cheesburger Mc Bacon and a Big Mac and that, in fact, makes the same all these sandwiches, sometimes frightening. That cucumber then goes neither up nor down. And then we talk about the bread? But it is bread? We'll never know. In short, much better as a calorie sandwich with the mortadella. Maybe in a baguette with a drizzle of mayonnaise (you can see that I have not had breakfast today?). What always amazes me is the advertising of McDonald's sandwiches. Last week, the train station in Milan, I saw huge totem shouting concepts like "authenticity", "quality", "Italian." Totems were advertising McDonald's, not the De Cecco pasta. This trend upsets me forever. And just say that I do this work. But nothing, then when you see the end result will surprise you every time. The symbol of a worsening diet obviously has a desperate need to clean up and give a positive image of themselves. Especially in Italy, where good food have a sense, where the pizza is still the best on the sandwich, where the Mediterranean diet has just been named World Heritage by UNESCO. But at some point, when the lens is so unattainable, I say, you might as well change its strategy. I know, use irony. Say, "Okay, if you only McDonald's food will die young, but sometimes we're just fine. Type after a cinema. Or when you want to reward the teenager in you." Here is "Love the adolescent in you: take a sandwich."
But why am I telling you all this (besides the fact that I'm hungry)? Because there are operations that are really advertising beyond decency. I venuta in mente la storia del Mc Donald's quando ho saputo che Telecom ha aperto un blog dedicato a donne, lavoro e questioni di genere . Allora, per chi non lo sapesse, questa cosa delle aziende che sposano una causa sociale è una tendenza che va avanti ormai da molti anni. Serve a far percepire come "buona" un'impresa che comunque ha come obiettivo principale quello di fare utili. E a dare la mazzata finale ci ha pensato Naomi Klein con No logo, che ha definitivamente rovinato la festa, parlando delle multinazionali che sfruttano, affamano, truffano. Oggi un'azienda ha il dovere di sentirsi in colpa per il solo fatto di fare profitto. Insomma, ha fatto di più la Klein nel 2000 che Marx in un secolo e mezzo. Così adesso abbiamo aziende che costruiscono asili, che finanziano ospedali, che sposano la cultura, che aiutano i giovani, che promuovono la pace nel mondo. Tutto questo, chiaramente, non come anonime benefattrici, ma come soggetti ben visibili, con il loro logo, con comunicati stampa, con campagne pubblicitarie, in modo che tutti sappiano che sono aziende buone e sensibili. Bene, assodato questo, c'è da vedere quale causa sociale viene scelta da ogni impresa. Di solito quella più vicina ai valori del loro marchio. Che ne so, Ikea, che fa mobili e usa il legno, sposa la causa ambientale piantando alberi per esempio. Così ti può dire: "Vedi? Io non disbosco l'Amazzonia per fare i miei prodotti. Ma pianto apposta la materia prima". Then comes Telecom, which now seems to have espoused the cause of social protection of women. Maybe they thought you could do as Ikea, saying: "See, I exploit women in my audience by showing half-naked and alluring, with a background of sexist jokes, but then I open a blog to their defense and against discrimination." But there is something wrong. It's like Ikea, in its advertising to the ground with napalm radesse a forest to create attention, then opened a blog on the love for the plants. But in Sweden would not do it ever. In Italy, however, this reasoning is possible. You can torpedo Belen giving all the blame for the decline in sales. You can replace Belen belle with another that will do the same things he did Belen. And then you can denounce "prejudices" and "stereotypes of the female figure" Blog of the holding. Behold, this was frankly incredible. If she died, Klein would turn in his grave. Besides, if they can propose a McDonald's as genuine Italian product, why not believe in Telecom, a champion of human rights and dignity of women?

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